Vom avea autostradă în regim de drum judeţean

Cei 21 de kilometri de autostradă dintre Ilia şi Holdea ar putea fi daţi în folosinţă săptămâna viitoare, dar cu o limitare de viteză de 80 de km/h şi cu o restricţie de tonaj de 7,5 tone. Informaţia s-a scurs „pe surse”, ieri, în presa centrală. Dacă va face acest lucru, CNAIR ar rezolva pe sfert o problemă mai mare decât pare.

Ieri la amiază, Radio România Actualităţi anunţa că, în conformitate cu o serie de informaţii neoficiale, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ar fi obţinut primele concluzii din partea IPTANA, instituţia angajată să facă în regim de urgenţă o expertiză tehnică pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva. Conform presei centrale, specialiştii IPTANA au afirmat că circulaţia ar putea fi deschisă pe porţiunea amintită dar numai pentru vehiculele mai uşoare de 7,5 tone şi în condiţiile impunerii unei limite maxime de viteză de 80 de km/h. În mod normal, pe o autostradă, nu există astfel de limitări ale tonajului, iar viteza maximă legană este de 130 de km/h. Condiţiile impuse sunt chiar mai restrictive decât cele existente pe drumurile naţionale (fără limită de tonaj de 7,5 şi cu o limită de viteză de 100 km/h). Tragem concluzia că, pe Lotul 3, Lugoj – Deva, se va circula într-un regim de viteză chiar mai scăzut decât pe drumurile judeţene (caz în care limita este de 90 km/h).

Poveste fără sfârşit

Contractul pentru Lotul 3 de autostradă a fost semnat de CNAIR cu asocierea spaniolă condusă de Aldesa – Comsa în toamna lui 2012. Autostrada ar fi trebuit finalizată în 2016. Ar fi fost prea frumos şi cu totul neobişnuit pentru România ca termenul să fie respectat. În 2013, spaniolii s-au apucat de lucru. În 2014 lucrările au bătut pasul pe loc din cauză că însuşi Ministerul Transporturilor nu emisese autorizaţia de construcţie. Apoi lucrurile au părut că intră pe un făgaş normal. Au părut, doar. În 2017, şi la acea vreme ministru al transporturilor, Răzvan Cuc ameninţa constructorii spanioli cu rezilierea contractului reclamând, în principal, „mobilizarea slabă de pe şantier”. Cuc a fost demis, lucrările au mers mai departe. În 2019 a revenit Cuc la Ministerul Transporturilor, s-a reluat şi conflictul la scenă deschisă cu antreprenorii din Spania. În iulie anul acesta, Răzvan Cuc anunţa că atât Lotul 4 cât şi Lotul 3 de pe autostradă vor fi deschise până pe 15 august. Pe 12 august, acelaşi ministru al transporturilor reclama nereguli pe Lotul 3, lucruri pe care ar fi trebuit să le ştie şi-n iulie (dacă sunt atât de grave pe cât a pretins). Spaniolii au refuzat o recepţie parţială a autostrăzii (CNAIR avea nevoie de o porţiune de 800 de metri din Lotul 3 pentru a putea descărca traficul de pe Lotul 4). CNAIR e reziliat contractul (motiv numai bun pentru spanioli să înceapă o serie de acţiuni în instanţă cu şanse serioase de a obţine despăgubiri consistente) şi a preluat Lotul 3. Mai întâi drumarii au spus că vor face lucrările rămase de făcut în regie proprie. Apoi s-au trezit că mai bună ar fi o expertiză tehnică pe Lotul 3 care să identifice mai clar problemele existente şi să vină cu soluţii. În mod normal, ar fi trebuit ca „expertul” să fie unul cu totul independent, astfel încât concluziile sale să nu fie puse la îndoială în războiul din instanţe declanşat între companiile spaniole şi Ministerul Transporturilor. Nu s-a putut alege însă un expert cu totul independent pentru că asta ar fi presupus o licitaţie, deci, cel puţin un an pierdut. S-a mers „pe repede-nainte” şi a fost desemnat IPTANA să se ocupe de problemă. Acum IPTANA spune că pe lotul 3 pot circula, practic, doar autoturismele şi autoutilitarele mai uşoare de 7,5 tone, dar şi acelea cu maximum 80 de km/h. Asta pentru ca structura autostrăzii să nu aibă de suferit (dacă este aşa de „slăbită” cum afirmă CNAIR) şi/sau pentru ca lucrările care ar mai fi de făcut pe autostradă să poată fi efectuate „sub trafic”.

Expertiza comandată de CNAIR nu este gata încă, sută la sută.

Şoferii folosiţi pe post de cobai?

Alin Şerbănescu (foto) a fost, până marţi, director în cadrul CNAIR şi purtător de cuvânt al instituţiei. A fost înlăturat din funcţie după ce a făcut o serie de declaraţii referitoare la autostrada Comarnic – Braşov care le contraziceau pe cele ale lui Răzvan Cuc. „Eliberat” de sarcina de a apăra CNAIR şi, implicit, Ministerul Transporturilor, Alin Şerbănescu a declarat pentru „Glasul Hunedoarei” că Răzvan Cuc îi foloseşte pe şoferii români drept cobai: „Cine deschide acel lot de autostradă fără să fie sigur că se poate circula în condiţii cât de cât normale pe el este absolut iresponsabil. Practic, domnul Cuc, din dorinţa de a-şi face imagine, îi foloseşte pe participanţii la trafic pe post de cobai fără să se gândească la consecinţe. Asta în condiţiile în care autostrada are probleme structurale, aşa cum în repetate rânduri a afirmat domnul Cuc. Firesc ar fi fost să lase să se finalizeze expertiza tehnică, abia după aceea să se ia o decizie.

Pe de altă parte, dacă nu sunt probleme la structura autostrăzii, întrebarea care se pune firesc este: «De ce a fost reziliat contractul cu antreprenorii spanioli?». Şi-atunci apare altă situaţie, cea în care constructorii spanioli îşi vor recupera garanţia de bună execuţie şi ar avea şanse să câştige în instanţă şi dreptul la despăgubiri colosale care ar băga CNAIR în insolvenţă. Bineînţeles că, dacă se va ajunge la o asemenea situaţie, în bărbăţia sa binecunoscută, domnul Cuc va da vina pe domnul Sorin Scarlat (directorul general al CNAIR – n.red.). Domnul Cuc va spune că el nu a influenţat cu nimic deciziile luate de CNAIR”.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘div-gpt-ad-1536585829504-0’); });

Tags

Articol preluat de pe glasul-hd.ro